جماهیر

در طول سال‌ها ، دیدگاه رایج در میان دانشمندان متعارف این است که SDI چیزی بیش از یک شوخی نیست که قصد دارد تا اتحاد جماهیر شوروی را وادار به ارتکاب به یک مسابقه سلاح‌های هسته‌ای کند تا منابع آن را تخلیه کند و کل بلوک کمونیست را پایین بیاورد .
به این ترتیب ، برای دهه‌ها ، ریگان به عنوان نابغه‌ای در پس پایان جنگ سرد مورد ستایش قرار گرفت .
مولفه‌های کلیدی of - anti از جمله سلاح‌های لیزر و سلاح‌های الکترومغناطیسی ، که در SDI پیشنهاد شده بودند ، در زمانی که اولین بار مطرح شد ، از نظر تکنولوژیکی غیر ممکن تلقی می‌شدند ، اما از آن زمان به خاطر سرمایه‌گذاری دلار آمریکا در توسعه فن‌آوری‌های جدید در طول سالیان ، از نظر فنی غیر ممکن بودند .
این حقیقت که کشورهای متحد در حال توسعه منابع بسیار زیادی برای توسعه این تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای هستند ، نشان می‌دهد که SDI کاملا ً یک شوخی نبوده ، زیرا واشنگتن حداقل تلاش خود را برای بیرون کشیدن آن تلاش کرده‌است .
و این به طور خودکار این سوال را مطرح می‌کند : ریگان در واقع چه زمانی این برنامه نظامی بلند پروازانه را مطرح کرد ؟
با توجه به کتاب پرفروش سال ۲۰۰۰ در فیلم آبی : ریگان ، جنگ ستارگان و پایان جنگ سرد " از یک روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر ، SDI قطعا ً یک حقه عمدی نبود .
این یک تله کام لا برای کشاندن اتحاد جماهیر شوروی به دور جدیدی از رقابت سلاح‌های سنگین بود که در نهایت آن را به سفیدی که قبلا ً توسط بسیاری از مورخان پیشنهاد شده بود، از بین می‌برد .
درعوض ، FitzGerald که به بسیاری از تحقیقات و مطالعات دست اول دسترسی داشت ، زمانی که کتاب را نوشت ، نتیجه‌گیری کرد که دولت ریگان زمانی که SDI را مطرح کرد ، تجارت متوسط انجام داد .
علاوه بر این ، او خاطر نشان ساخت که SDI در واقع کاملا ً با دیدگاه آمریکایی درباره تاریخ و مذهب سازگار بود .
برای نسل‌های بعد از استقلال این کشور ، بسیاری از آمریکایی‌ها به اصطلاح " exceptionalism آمریکایی " و " Manifest Destiny " ، ثابت‌قدم باقی مانده‌اند .
تحت این مجموعه از اصول ژرف ، آن‌ها متقاعد شده‌اند که مردم آمریکا توسط خداوند برگزیده می‌شوند ، که توضیح می‌دهد که چرا آمریکا از قدرت‌های بزرگ دیگر بهره‌مند است ، یعنی از اقیانوس آرام تا غرب ، و اقیانوس اطلس تا شرق محافظت می‌کند .
با این وجود ، فیتزجرالد با عنوان " اتحاد جماهیر شوروی " در حال توسعه و گسترش موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای ( ICBMs ) با سرعتی در حال سقوط در اوج جنگ سرد بود ، از جمله " مذهب مدنی " که توسط مردم آمریکا مورد تهدید جدی قرار گرفته بود .
به این دلیل است که فاصله قابل‌توجه بی‌نظیر of به این معنی است که آمریکا دیگر نمی‌تواند به اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس به عنوان موانع جغرافیایی طبیعی در مقابل تجاوز خارجی تکیه کند .
در همین حال ، بنا به گزارش خبرنگار نیویورک‌تایمز ، ویلیام پهن ، فیزیکدان و داور پیشرو ، دکتر ادوارد Teller یک‌بار تاکید کرد که اگر مسکو موفق به ساخت سیستم دفاعی نظامی با فن‌آوری بالا شود ، تصرف کل جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود .
بنابراین لازم به ذکر است که آمریکا باید سیستم دفاعی موشکی خود را در مواجهه با تهدید قریب‌الوقوع شوروی ایجاد کند . در مقابل چنین سابقه‌ای است که ریگان شروع به نامیدن اتحاد جماهیر شوروی به عنوان " یک امپراطوری بد " کرد و SDI را مطرح کرد .
به عبارت دیگر ، همانطور که فیتزجرالد می‌گوید ، ریگان در امید خنثی‌سازی یک تهدید نظامی شوروی سابق و برای همه از طریق استفاده از فن‌آوری‌های نوین ، صادق بود .
با این حال ، همچنین حقیقتی عینی وجود دارد که SDI در تجزیه و تحلیل اتحاد جماهیر شوروی از منابع خود نقشی ایفا کرد و سرانجام منجر به سقوط آن در سال ۱۹۹۱ شد .
منبع سایت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.